Ik maak dit draadje aan als een walkthrough voor degenen onder jullie die een "Bafflectomy" willen uitvoeren op je Honda 919. Het is een zeer eenvoudige en simpele aanpassing die de uitlaatnoot opent en de rijder een beter "gevoel" voor de motor geeft vanwege de restrictieve aard van de standaard uitlaat met baffles.
*PAS OP* Deze aanpassing is onomkeerbaar, als je het verknalt, ben je op jezelf aangewezen!
Om te beginnen heb je verschillende gereedschappen nodig:
-1 1/4" Bi-Metaal gatzagen
-2 1/8" Bi-Metaal gatzagen
-Boormachine
-12mm dop
-Kruiskopschroevendraaier
-Een lange 8-12" ~ 1" diameter staaf of buis (voor het breken van de lassen op de baffle)
-VacuĂĽm/Telescopische magneet
-Een biertje.
Dus nu heb je je gereedschap, laten we beginnen met het uit elkaar halen van de motor!
Allereerst raad ik aan (hoewel niet noodzakelijk) om de zitting en de achterkant van de motor te verwijderen. De zitting, gewoon normaal verwijderen.
De achterkant, je moet eerst twee pushclips verwijderen aan de voorkant van het achterste gedeelte:
Verwijder vervolgens de twee 12 mm bouten aan de achterkant van het achterste gedeelte:
Zodra deze twee bouten en twee clips zijn verwijderd, kun je het achterste gedeelte langzaam van het frame van de motor schuiven. Wees ervan bewust dat het achterlicht nog steeds is aangesloten, dus je zult de connectoren daarvoor moeten loskoppelen.
Als alles klaar is, zou het er zo uit moeten zien:
Volgende stap, pak je boormachine en bevestig de 1 1/4" gatzagen:
Met behulp van de 1 1/4" gatzagen ga je LANGZAAM rond de uitlaat boren op deze locatie:
Dit zal het resultaat zijn:
Nu, met behulp van de 2 1/8" gatzagen, herhaal je het proces voor het buitenste gedeelte van de uitlaatdop. Als je klaar bent, ziet het er zo uit:
Let op de "ring" die overbleef? Gebruik een kleine telescopische magneet of punttang en verwijder die:
Maak ook alle metaalstof schoon die door het boren is ontstaan. Ik gebruikte een magneet, maar een werkplaatsstofzuiger met een kleiner gat zou ook werken.
Beide uitlaten met "ring" verwijderd:
Vervolgens moeten we de lassen op de bafflebuis verbreken. Om dit te doen, raad ik aan om een lange staaf of buis te pakken en deze in de buis zelf te steken. Dit is zodat je de buis heen en weer kunt bewegen, de lassen kunt verzachten en ze gemakkelijk kunt laten breken.
Ik gebruikte een oude waterpomptang:
Beide buizen verwijderd:
Het resultaat van het verwijderen van de bafflebuis en uitlaatdoppen:
Zorg er ook voor dat je wat hittebestendige motorverf (zwart) spuit op het gedeelte van de uitlaat dat je hebt uitgeboord, om te voorkomen dat er roest ontstaat en een mooie, schone uitstraling te geven.
Met het achterste gedeelte weer terug:
Enddd...GEFELICITEERD!! Je hebt zojuist je eerste bafflectomy uitgevoerd. Je zult een gegrom in stationair toerental opmerken en een mooie uitlaatnoot bij maximale toeren. Niet slecht voor een gratis aanpassing!
Als je vragen of opmerkingen hebt, stuur me dan gerust een PM.
Bedankt jongens,
Chris
*PAS OP* Deze aanpassing is onomkeerbaar, als je het verknalt, ben je op jezelf aangewezen!
Om te beginnen heb je verschillende gereedschappen nodig:
-1 1/4" Bi-Metaal gatzagen
-2 1/8" Bi-Metaal gatzagen
-Boormachine
-12mm dop
-Kruiskopschroevendraaier
-Een lange 8-12" ~ 1" diameter staaf of buis (voor het breken van de lassen op de baffle)
-VacuĂĽm/Telescopische magneet
-Een biertje.
Dus nu heb je je gereedschap, laten we beginnen met het uit elkaar halen van de motor!
Allereerst raad ik aan (hoewel niet noodzakelijk) om de zitting en de achterkant van de motor te verwijderen. De zitting, gewoon normaal verwijderen.
De achterkant, je moet eerst twee pushclips verwijderen aan de voorkant van het achterste gedeelte:

Verwijder vervolgens de twee 12 mm bouten aan de achterkant van het achterste gedeelte:

Zodra deze twee bouten en twee clips zijn verwijderd, kun je het achterste gedeelte langzaam van het frame van de motor schuiven. Wees ervan bewust dat het achterlicht nog steeds is aangesloten, dus je zult de connectoren daarvoor moeten loskoppelen.
Als alles klaar is, zou het er zo uit moeten zien:

Volgende stap, pak je boormachine en bevestig de 1 1/4" gatzagen:

Met behulp van de 1 1/4" gatzagen ga je LANGZAAM rond de uitlaat boren op deze locatie:

Dit zal het resultaat zijn:

Nu, met behulp van de 2 1/8" gatzagen, herhaal je het proces voor het buitenste gedeelte van de uitlaatdop. Als je klaar bent, ziet het er zo uit:

Let op de "ring" die overbleef? Gebruik een kleine telescopische magneet of punttang en verwijder die:

Maak ook alle metaalstof schoon die door het boren is ontstaan. Ik gebruikte een magneet, maar een werkplaatsstofzuiger met een kleiner gat zou ook werken.
Beide uitlaten met "ring" verwijderd:

Vervolgens moeten we de lassen op de bafflebuis verbreken. Om dit te doen, raad ik aan om een lange staaf of buis te pakken en deze in de buis zelf te steken. Dit is zodat je de buis heen en weer kunt bewegen, de lassen kunt verzachten en ze gemakkelijk kunt laten breken.
Ik gebruikte een oude waterpomptang:

Beide buizen verwijderd:

Het resultaat van het verwijderen van de bafflebuis en uitlaatdoppen:


Zorg er ook voor dat je wat hittebestendige motorverf (zwart) spuit op het gedeelte van de uitlaat dat je hebt uitgeboord, om te voorkomen dat er roest ontstaat en een mooie, schone uitstraling te geven.
Met het achterste gedeelte weer terug:

Enddd...GEFELICITEERD!! Je hebt zojuist je eerste bafflectomy uitgevoerd. Je zult een gegrom in stationair toerental opmerken en een mooie uitlaatnoot bij maximale toeren. Niet slecht voor een gratis aanpassing!
Als je vragen of opmerkingen hebt, stuur me dan gerust een PM.
Bedankt jongens,
Chris